Aangehaald' (vrijdag 18 januari 2024)

19-01-2024

Leesvaardigheid

Geen stoep

Tag Gymzaal

Weeralarm maandag

Leesvaardigheid

Er is volop aandacht in de media voor het lage leesniveau van kinderen. Met name het verlies in leesplezier wordt als een van de belangrijke oorzaken van de achteruitgang in leesvaardigheid genoemd. Als leerlingen moeite hebben met lezen, vinden ze lezen al snel niet meer leuk.

Op de Benedictus zijn wij daarom (leerkrachten van groep 1 t/m 8) vanaf het begin van dit schooljaar al gestart met een andere leesmethodiek met als doel om het leesplezier te bevorderen. Door veel te lezen gaat de leesvaardigheid namelijk omhoog. Het team volgde (en volgt nog steeds) hiervoor gerichte scholing gebaseerd op de theorie van motiverend lezen (LIST) Binnen LIST mogen leerlingen lezen wat ze willen lezen, maar niet onder niveau. Binnen LIST ligt de focus op lekker genieten van een leuk boek en niet op het lezen van woordrijen. LIST legt de nadruk op weer gaan houden van boeken en leren een boek te vinden passend bij je interesses.  Op de Benedictus starten wij op school 4x per week met LIST lezen. Kinderen promoten bijv. boeken door een speeddate te houden of deze te promoten via The Voice of Books. De nieuwe aanpak op school lijkt zijn vruchten af te werpen want we zien kinderen gerichter lezen en bewuster een boek kiezen. Misschien heeft uw kind thuis al iets verteld over het lezen op school. De leerkracht leest zelf ook een boek want zien lezen doet lezen.  Leest u thuis toevallig ook een boek? Samen lezen, gelijktijdig lezen, werkt zeker motiverend voor kinderen.

Geen stoep

Er is rond school geen stoep zodat kinderen veiliger naar school kunnen lopen. Afgelopen week was er bijna sprake van een aanrijding. Tip: Blijft u a.u.b. ook alert nadat uw kinderen zijn uitgestapt en u weer weg wilt rijden. Kinderen komen namelijk van alle kanten aan; het is nog donker en kinderen komen niet altijd boven de auto uit.

Tag Gymzaal

Maandag duurde het weer een half uur voordat de leerkracht met een code naar binnen kon in de gymzaal aan De Burenweg.  We hebben onze ergernis maandag stevig kenbaar gemaakt bij Alkmaar Sport en gelukkig hebben wij nu vanaf donderdag de (ouderwetse) tags weer terug. Wij kunnen nu zelf de zaal weer openen en sluiten zonder hulp van een technische dienst en ook zijn wij niet meer afhankelijk van wifi, codes en telefonische bereikbaarheid van Alkmaar Sport.

Weeralarm maandag

Het is 80-90 procent zeker dat er voor komende maandag een code geel wordt afgegeven. De kans op een code oranje is ook aanzienlijk, zo wordt gemeld in een mediabron. Mocht het weerbeeld maandag niet veranderen, dan blijven de kinderen maandag tijdens de pauze binnen tot een eventueel weeralarm wordt ingetrokken. Wij mogen met een code oranje of een waarschuwing van een risico van een code geel die  wordt opgeschaald naar code oranje, ook niet lopen met een groep. Veiligheid staat altijd voorop. Misschien valt het weer toch mee en kan groep 4 gewoon starten op de Burenweg. Daar gaan we nu nog vanuit. Mocht het vanwege de veiligheid toch niet verantwoord zijn om met de groep te lopen, dan ontvangen de ouders van groep 4 via de Kwieb een noodmelding.

’Aangehaald’

De ’Aangehaald’ verschijnt meestal wekelijks maar dus niet altijd. Bij twijfel; zie website kopje NIEUWS want iedere ’Aangehaald’ is daar terug te vinden.