'Aangehaald'(vrijdag 2 december 2023)

02-12-2022

Maandagmiddag 5 december vrij om 12.00 uur!

Klankenkaravaan in de file

Sinterklaas in de file

Studiedag Rekenen

Drukte spreiden

Klankenkaravaan in de file

De workshopleiders van de Klankenkaravaan kwamen door files onderweg afgelopen maandag met ruim een uur vertraging aan op school maar het resultaat heeft er volgens ons niet onder geleden.

In de speelzaal van de kleuters en in de gymzaal aan de Burenweg werd door verschillende workshopleiders met alle groepen geoefend met het thema Wereldmuziek (muziek uit werelddelen).

‘s Middag werd er door alle kinderen voor elkaar en voor de ouders/verzorgers opgetreden in de gymzaal aan de Burenweg. Wij denken dat iedereen heeft genoten van de optredens en wat was het fijn om samen zo’n wereldfeest te vieren.

Sinterklaas in de file

Vandaag stonden o.a. kinderen, ouders en leerkrachten vol verwachting buiten klaar om Sinterklaas te verwelkomen. Echter, het duurde en duurde maar en toen het 8.30 uur was, werd er voor de zekerheid gebeld met Sinterklaas. Wat bleek? Het paard van Sinterklaas was oververmoeid geraakt en Sinterklaas had daarom een lift gekregen van een aardige vrachtwagenchauffeur. Maar helaas, overal stond het verkeer rond Alkmaar vast.  Gelukkig was er een automobilist zo vriendelijk om Sinterklaas en zijn Piet over de vluchtstrook op de Kennemerstraatweg uit de file op te pikken en af te leveren bij school. Het buiten wachten in de kou werd uiteindelijk dus beloond. Toen Sinterklaas er eenmaal was kon iedereen eindelijk naar binnen of naar huis gaan om daar weer lekker door te warmen. Dank voor het begrip en geduld is toch een schone zaak......!

Studiedag Rekenen

Het team heeft zich woensdag beziggehouden met de algemene uitgangspunten van:

-werken aan ambities vanuit schoolweging,

-reflecteren op jezelf

-vormen van differentiatie.

De leerkrachten zijn concreet aan het werk gegaan met wat vakdidactisch essentieel is om het rekenonderwijs te stimuleren.

De kinderen gaan merken (of merken al) dat we dagelijks 15 minuten automatiseren onder tijdsdruk, een 1-minuut contextsommen maken en kinderen na een minicheck door de leerkracht gelijk zelfstandig door kunnen met het werk.

Het was een intensieve studiedag waarbij de doorgaande didactische leerlijnen ook verbindend werken voor het team. We weten nog beter van elkaar hoe we werken en we weten elkaar te vinden als het nodig is.

Drukte spreiden

We kiezen er bewust voor om Sinterklaas een paar dagen voor zijn verjaardag te ontvangen op school. De opgebouwde spanning bij veel kinderen wordt dan minder en kinderen zijn daarna weer toe aan het echte feest van Sinterklaas met de pakjesavond.

Het was een week waarin hard werken en feestvieren werden gecombineerd

aankomst Sint 1 aankomst Sint 1
_DSC1689 _DSC1689