'Aangehaald'(vrijdag 5 februari 2021) herstart scholen

05-02-2021

Geachte ouder(s)/verzorger(s)

Eindelijk weer naar school èn een pak sneeuw; wat willen we nog meer?

Slee, loop, fiets of rij komende week extra voorzichtig.

Algemeen

Via verschillende kanalen of instanties  komen bij mij protocollen, wetten, noodzakelijke regels en dringende adviezen binnen. U volgt ongetwijfeld ook het nieuws waarin het belang van onderwijs voor de kinderen voorop staat maar er ook nog veel discussie is en onzekerheid bestaat m.b.t. de veiligheid van leerkrachten. Wij doen er op school alles aan om te voorkomen dat op onze school een bron van besmetting gaat ontstaan en vragen daarvoor ook uw medewerking.

Ik vind het handig om i.p.v. een heel verhaal gewoon alle punten onder elkaar te zetten zodat het voor u gelijk duidelijk is.

Welkom

Alle kinderen) worden maandag op school verwacht. Aandacht voor sociale veiligheid van kinderen en welbevinden staat voorop; gewoon lekker op school kind mogen zijn, zonder coronaperikelen.

Afwezig en testen

Afwezigheid van uw kind moet dagelijks worden gemeld via een Topic. Vermeld altijd de reden en geef een toelichting als het Corona-gerelateerde klachten zijn. Bij milde klachten van een huisgenoot  die ook koorts heeft blijft uw kind verplicht thuis. Geef uw kind gerust papieren zakdoekjes mee als het wat snottert of licht neusverkouden is.

Als een leerling of leerkracht besmet is geraakt gaat de hele groep in quarantaine en volgen wij strikt de adviezen van de GGD. Voor ouders die ongerust waren over testen op school; wij zullen nooit kinderen zonder uw toestemming laten testen en informeren u direct als er een besmetting is.

Belangrijk: wijziging schooltijd van uw kind

Wij werken in ieder geval tot de krokusvakantie met gespreide begin-,pauze-, eindtijd.

Groepen  1-2-3-4 starten om 8.30 uur tot 14.30 uur

Groepen 5-6 starten om 8.45 uur tot 14.45 uur.  Woensdag:12.15 uur

Groepen 7-8 starten om 9.00 uur tot 15.00 uur.  Woensdag: 12.30 uur

Brengen en halen van kinderen

Kinderen komen zoveel mogelijk zelfstandig naar school.

Eén ouder/verzorger kan het kind ophalen of een groepje kinderen, en gaat gelijk weer weg.

Ouders die buiten wachten dragen (dringend verzoek) een mondkapje en houden minimaal anderhalve meter afstand van elkaar.

We houden de J.P. Hasebroekweg voor school graag autovrij en dat lukt als kinderen bij de hoek worden afgezet. Wij werken aan een veilige route naar school.

Kinderen binnen en buiten.

De kinderen zitten in ieder geval tot de krokusvakantie in een vaste subgroep om het risico op verspreiding van het virus binnen de klas zo klein mogelijk te houden. Wij moeten hiervan een registratie bijhouden. De kinderen spelen wel met de hele groep buiten en dat zal in komende week vast veel sneeuwpret geven.

De kinderen gaan voorlopig niet gymmen in de gymzaal aan de Burenweg.

Personeel

De leerkrachten houden onderling afstand van elkaar.

Bij ziekte/afwezigheid van een leerkracht hopen wij dat er een invaller beschikbaar is. Kinderen mogen niet in een andere groep worden opgevangen en moeten dan, in geval van onverwachte afwezigheid van een leerkracht, thuis blijven. Het is daarom belangrijk om nu al onderling noodopvang te hebben geregeld voor het geval de groep geen (inval) leerkracht heeft.

Mondneusmaskers

In groep 7 en 8 dragen de kinderen binnen alleen mondkapjes als zij de school binnenkomen en/of het lokaal verlaten. De leerkrachten van de bovenbouw worden beschermd met een face-shield en verder draagt al het personeel mondneuskapjes buiten de klas.

Tassen en jassen

De kinderen nemen hun jas en tas mee de klas in.

We gaan er vanuit dat alle materialen/schoolspullen weer terug zijn op school.

Eten, drinken en jarigen

We laten zoveel mogelijk de kinderen hun beker en broodtrommel zelf openmaken. Een pakje drinken i.p.v. een beker kan handig zijn evenals een papieren broodzakje.

Jarigen mogen gewoon trakteren, maar zorg wel voor een verpakte traktatie.

Hoera; De firma Liefting uit Heiloo trakteert a.s. maandag alle Benedictuskinderen op fruit.

.

Feedback

De periode met afstandsonderwijs ligt hopelijk voorgoed achter ons en eventuele feedback op het afstand-onderwijs m.b.t. organisatie, de voortgang en gebruik van Google Classroom  is zeker welkom. U kunt eventuele feedback via een Topic naar mij sturen i.p.v. op dit algemene bericht te reageren.

Overig nieuws

Vorige week zijn alle kinderen van de typegroep (7-8) in een keer geslaagd voor het afsluitende examen. Dat was best opmerkelijk omdat het een vrij grote groep was met ook nog een mooie uitschieter van een leerling boven de 215 aanslagen per minuut. De diploma’s zijn inmiddels per post opgestuurd.

De school wordt goed onderhouden; de dakpannen worden schoongemaakt; er komen binnenkort enkele zonnepanelen; de TL buizen in de lokalen worden vervangen en de buitenboel wordt geschilderd. Kortom, het knapt allemaal weer op.

Tenslotte

Kinderen beleven de Coronacrisis allemaal op een eigen manier. In de media wordt veel gesproken over mogelijke achterstanden die kinderen hebben opgelopen. Maar er zijn absoluut ook veel mooie en positieve ( leer) momenten geweest voor kinderen en ongetwijfeld is er ook sprake geweest van persoonlijke groei. De digitale vaardigheid van kinderen; aan elkaar in Google Meet iets durven presenteren;  op tijd klaar zitten voor de les; thuiswerk serieus nemen en toegenomen zelfstandigheid.

Ja, wij gaan met plezier verder waar uw kind is gebleven.

Mist u nog iets in de nieuwsbrief, laat het mij weten. Ik heb geprobeerd om u zo volledig mogelijk te informeren maar hoor het graag als ik iets belangrijks ben vergeten te melden.

Vriendelijke groeten en tot maandag!

Theresia Ruijter-Winder

schaatsen schaatsen