'Aangehaald'(vrijdag 27 november 2020)

27-11-2020

Lezen

Leerlingenraad en leesmotivatie

De oudervereniging trakteert op boeken

Sinterklaas, schoen, surprisemuseum en bezoek

Uit de nieuwsbrief van de Inspectie

Lezen

Het Algemeen Secretariaat van de Taalunie en de Taalraad begrijpend lezen hebben een aantal knelpunten genoemd als mogelijke oorzaak voor dalend niveau van begrijpend lezen, waaronder de aandacht voor leesmotivatie.

Lezen is belangrijk want als je begrijpend lezen lastig vindt, komt het leren in andere schoolvakken onder druk te staan. In onze 21e st---eeuwse, gedigitaliseerde samenleving is begrijpend lezen noodzakelijk om te kunnen participeren in de samenleving. Er wordt in toenemende mate een beroep gedaan op het verwerken van informatie en het verwerven van kennis.

Wij signaleren ook op de Benedictus dat leesplezier bij kinderen niet altijd waarneembaar is en hebben nagedacht hoe wij het leesplezier bij kinderen kunnen bevorderen. De leerlingenraad kreeg van ons ook de opdracht om na te denken over ‘plezier in lezen’.

Leerlingenraad en leesmotivatie

Afgelopen week hebben de kinderen van de leerlingenraad met hun klasgenoten gesprekken gevoerd en/of interviews afgenomen over het onderwerp ‘leesplezier’ en leesmotivatie.

Feli, Julien, Damien, Hiske, Yu Lin, Jade en Koen hadden zich goed voorbereid en alle ideeën met elkaar gedeeld zoals bijv. een fotomuur met je  lievelingsboek; zwerfkast met boeken in je eigen klas; series; weetjesboeken etc.

Wordt vervolgd!

De oudervereniging trakteert op boeken

Vrijdag kwamen Jelle en Sascha namens de oudervereniging de klassen in met nieuwe leesboeken als aanvulling op de huidige klassenbibliotheek. Enthousiaste kinderen èn zin in lezen, wat willen we nog meer. Oudervereniging, bedankt!

Sinterklaas, schoen, museum en bezoek

Vandaag hebben veel kinderen een schoen geknutseld en maandag zetten alle kinderen hun schoen.

Vanaf dinsdagochtend mogen de surprises al worden neergezet in Hetloo. Per groep staan tafels klaar en we zijn benieuwd naar alle kunstwerken.

Donderdag komt Sinterklaas op school en de kinderen verzorgen dan per bouw een optreden.

Uit de nieuwsbrief van de Inspectie (27 nov. 2020)

‘In de periode tussen de zomervakantie en de herfstvakantie was er bij scholen en instellingen aanhoudende zorg over de continuïteit van het onderwijs. Bij veel scholen vielen leraren uit, omdat ze COVID-19-testen moesten ondergaan, besmet waren of in quarantaine moesten. Ondanks inspanningen van de scholen om dit op te vangen, heeft een kwart van de bo-scholen groepen naar huis moeten sturen. Ook de afwezigheid van leerlingen bij milde klachten stelde scholen voor problemen met het organiseren van het onderwijs. Daarnaast was er bij scholen en instellingen aanhoudende zorg over oplopende en mogelijk blijvende leerachterstanden en het risico op groeiende kansenongelijkheid tussen leerlingen.

Vrijwel alle scholen kampten in de periode tussen de zomervakantie en de herfstvakantie met leraren die thuis waren om redenen gerelateerd aan COVID-19, zoals het wachten op een test(uitslag), feitelijke besmetting met het coronavirus of quarantaine. Ondanks grote inspanningen om het fysieke onderwijs door te laten gaan, liepen veel scholen en instellingen tegen hun grenzen aan. In het basisonderwijs voelde ongeveer een kwart van de scholen zich genoodzaakt om groepen leerlingen naar huis te sturen. In enkele gevallen werden tijdelijk de deuren van de school gesloten.

Ongeveer een op de drie ondervraagden in het primair onderwijs gaf aan zich zorgen te maken over (mogelijk) blijvende achterstanden bij leerlingen. Bovendien leefden erbij ongeveer een op de vijf po-scholen zorgen over toenemende kansenongelijkheid tussen leerlingen, zoals deze ook in het voorjaar tijdens de volledige schoolsluiting zichtbaar waren.’

Leerlingpanel over leesmotivatie Leerlingpanel over leesmotivatie
OR boeken OR boeken
20201127_134533 20201127_134533