Groep 8 Kanjertraining

17-01-2020

Deze week hebben we een paar kanjerlessen gedaan met als thema ’Onbekend maakt onbemind’. De kanjertraining gaat uit van het principe dat als je iemand beter kent, je ook beter rekening met elkaar kunt houden. Hiervoor hebben de kinderen onder andere gesprekken gevoerd met klasgenoten waarbij ze zogenoemde ’molvragen’ moesten stellen. Uw kind kan u vast uitleggen wat dit betekent. Ook hebben de kinderen bijzonderheden over zichzelf gedeeld waarvan ze dachten dat bijna niemand dat over hun zou weten, maar dat het iets was wat ze wel wilden delen. We hebben elkaar zo soms vol verbazing weer een beetje beter leren kennen.

Komende weken zullen we ook aan de gang gaan met het pettenkwadrant. Dat is een les waarin de kinderen leren om feedback en tips te geven en te ontvangen over het eigen gedrag. In deze oefening kunnen de kinderen aan elkaar vertellen hoe ze elkaar beleven. Hierbij is het beschrijven van positieve verwachtingen van de ander het uitgangspunt. Deze opdracht doen we alleen als een kind zelf aangeeft dit te willen weten over zichzelf.