In blijde verwachting en de vijfde ziekte

18-12-2018

In blijde verwachting en de vijfde ziekte

Op school is vandaag bij een aantal kinderen de vijfde ziekte vastgesteld. De vijfde ziekte is een kinderziekte met over het hele lichaam vlekjes die samenvloeien tot grotere vlekken.

De vijfde ziekte wordt door een virus veroorzaakt en is licht besmettelijk. Het virus wordt bij hoesten en praten via druppeltjes in de lucht op anderen overgedragen. Na de besmetting duurt het ongeveer 2 weken voordat de vlekjes optreden. Uw kind kan de ziekte op anderen overdragen in de week voordat de vlekjes verschijnen. Zodra de vlekjes zichtbaar worden is uw kind niet meer besmettelijk.

In groep 3 is de ziekte bij kinderen vastgesteld en mogelijk ook in groep 4. Bent u < 20 weken zwanger en in groep 3-4 geweest, dan raden wij u aan om de klas even te vermijden en voor de zekerheid uw huisarts te bellen.