Groep1/2

Schatkist thema Herfst

Na de herfstvakantie gaan we werken met het anker Herfst van Schatkist. We leren over de herfst, het vallen van de bladeren, kastanjes en eikels. We praten over het bijzondere weer in de herfst: de wind. We maken zelf wind, met een föhn en een ventilator, maar ook met een bladblazer! We ontdekken wat er dan gebeurt.

Wat beleven we met Pompom?

Pompom vindt het maar een rommeltje buiten met alle bladeren. Ook heeft hij het koud en vindt hij er niets aan om naar buiten te gaan. We laten Pompom zien dat je in de herfst buiten heel veel leuke dingen kunt doen. Ook onderzoeken we hoe de herfst heel nuttig kan zijn, bijvoorbeeld voor de dieren. We laten dit aan Pompom en oma zien.

Wat doen we in de groep?

·         We praten over de herfst, wat we ervan vinden en wat we buiten allemaal kunnen doen. De herfst is eigenlijk heel erg leuk met alle bladeren buiten!

·         Pompom heeft het koud! Uw kind mag warme kleding voor Pompom meenemen. Pompom heeft kledingmaat 50.

·         We ontdekken wat de thermometer laat zien als je hem in een glas koud water of in een glas warm water houdt. We leren dat je op de thermometer kunt aflezen of het buiten warm of koud is.

·         We maken een wandeling in de natuur en verzamelen allerlei herfstschatten. Van de bladeren maken we een mooie herfstslinger.

·         We onderzoeken manieren waarop we zelf wind kunnen maken en wat er gebeurt als je wind maakt. We ontdekken dat we zelf ook bladeren kunnen wegblazen en wat er gebeurt als je heel dichtbij staat of heel ver weg van een voorwerp.

·         We maken zelf een vlieger van een plastic zak. Woei, wat gaan die hard over het schoolplein! Wat een plezier kun je maken als het waait!

·         We onderzoeken ook hoe de herfst heel nuttig kan zijn, bijvoorbeeld voor de dieren.

Ankerthema: Wat doet de wind?

We onderzoeken wat de wind doet. We maken zelf wind met ons eigen lichaam en met voorwerpen zoals een föhn, een ventilator en zelfs met een bladblazer! We kijken wat er gebeurt als we ver weg staan en als we heel dichtbij staan. We onderzoeken wanneer de wind het sterkst is en welke voorwerpen gemakkelijk of juist moeilijk of niet weg te blazen zijn. Ook gaan we met een zelfgemaakte vlieger in de wind spelen. Woei, wat een plezier kun je hebben met de wind!

Heeft u thuis een fohn, ventilatror of bladblazer die we tijdens dit thema mogen lenen?