Dodehoekles groep 8

05-10-2018

Beste Ouder, verzorger van onze leerling.

Op dinsdag 9 oktober krijgt uw zoon of dochter op school uitleg over de gevaren van de dodehoek bij grote voertuigen zoals vrachtwagens en bussen. Er komt een verkeersdocent met een vrachtwagen naar onze school voor deze les. Wij hebben hier als school voor gekozen omdat de meeste kinderen van groep 7 en 8 zelfstandig fietsen. Wij willen u middels deze brief graag informeren over het doel en de inhoud van de les.

Het doel van de dodehoek les is dat de leerlingen na deze les volledig op de hoogte zijn van alle dode hoeken bij grote voertuigen (vrachtwagens, bussen en tracktoren) en zich veilig kunnen bewegen in het verkeer bij deze voertuigen.

De leerling moet na de les weten waar de dode hoeken zijn. De leerling moet weten waarom de bestuurder hem of haar in de dodehoek niet kan zien. De leerling moet weten, kunnen uitleggen en kunnen uitvoeren waar hij of zij in het verkeer zich moet opstellen om gezien te worden en veilig te zijn als het voertuig zich verplaatst.

De verkeersdocent laat in de klas een film zien waarin de dode hoeken aan bod komen in het verkeer. Daarna geeft de docent uitleg waarom de chauffeur niets kan zien in een dodehoek.

Na de uitleg gaat de docent met kleine groepjes naar de vrachtwagen. Hier staand e leerlingen om de buiten de vrachtwagen en zitten in de vrachtwagen. Hierdoor ervaren zij zelf waar en waarom de chauffeur niets kan zien. Daarnaast wordt het precies duidelijk waar je moet gaan staan.

Na de les weet uw kind alles over de dodehoek. Het leukste is dat als u uw zoon of dochter vraagt om het u uit te leggen, de les nog beter in het geheugen blijft. Om deze reden treft u hieronder een plaatje met de dode hoeken bij vrachtwagens.

Er is een dodehoek voor en achter de vrachtwagen en rechts naast. Uw kind zal uitleggen dat je altijd rechts ruim achter de vrachtwagen moet gaan staan. Daan kan de chauffeur hen altijd zien en bij zowel links als rechts afslaan kan de chauffeur het nooit raken.

Als tip willen we nog meegeven of u nog eens naar de dodehoek wilt vragen in de week voordat uw zoon of dochter naar het voortgezet onderwijs gaat fietsen.

Met vriendelijke groet,

De leerkracht(en) van groep 8.