Kleuters

Schatkist thema Herfst

Brrr … het wordt koud. De wind waait en de blaadjes vallen van de bomen. De herfst is begonnen!

In de groep werken we met het anker Herfst van Schatkist. We leren over de herfst, het vallen van de bladeren, kastanjes en eikels. We praten over het bijzondere weer in de herfst: de wind en de regen!

Wat beleven we met Pompom?

Pompom vindt het maar een rommeltje buiten met alle bladeren. Ook heeft hij het koud en vindt hij er niets aan om naar buiten te gaan. We laten Pompom zien dat je in de herfst buiten heel veel leuke dingen kunt doen. Ook onderzoeken we hoe de herfst heel nuttig kan zijn, bijvoorbeeld voor de dieren. We laten dit aan Pompom en oma zien. We willen u graag laten zien wat we te weten zijn gekomen. De uitnodiging hiervoor volgt nog!

Wat beleven we met Zoem?

Zoem is door een spinnenweb gevlogen en zit vastgeplakt. Gelukkig wordt hij gered door Zep. Maar oei, wat is hij bang geworden voor die spin! Zoem verstopt zich. We leggen Zoem uit dat hij niet bang hoeft te zijn, maar gewoon moet opletten met vliegen. We maken een groot spinnenweb en laten Zoem oefenen met vliegen tussen de draadjes en langs het web. Zoem oefent om zo dapper te zijn als Zep en roept heel hard /zzzz/ als hij vliegt. Ook wij oefenen met deze dappere geluiden en voelen ondertussen dat de lucht tussen onze tanden en lippen stroomt als je /z/ zegt en dat onze keel trilt.

Gaat u thuis met uw kind ook op zoek naar spinnenwebben? Als u het spinnenweb vochtig maakt met een plantenspuit kan uw kind het heel goed zien. We willen er graag een foto van zien in de klas!

Zoem is geschrokken en heeft zich in een jaszak verstopt. Hij vertelt ons zijn spannende avontuur. Zoem heeft samen met Loeloe een brand gezien! Grote kinderen hebben een kampvuur gemaakt en er is een grote boom in brand gevlogen. Gelukkig heeft brandweerman Sam het vuur geblust. Zoem hoorde dat de slang een geluid maakte bij het blussen: /ssss/. We doen dit allemaal na. De /s/ voel je heel zachtjes bij je mond en lippen. Je tong is verstopt achter je tanden. Je hoort ook /s/ in Sam! Sam is een held en is daarom het nieuwe vriendje van Zoem.

Wat doen we in de groep?

We praten over de herfst, wat we ervan vinden en wat we buiten allemaal kunnen doen. De herfst is eigenlijk heel erg leuk met alle bladeren buiten! Dat vertellen we aan Pompom.

Pompom heeft het koud. Uw kind mag warme kleding voor Pompom meenemen. Pompom heeft kledingmaat 50.

We bekijken welke kleding bij de herfst hoort en waarom. We praten over de kleding die de kinderen aan hebben. Waarom heb je deze kleren gekozen? Is het koud of is het warm vandaag?

We ontdekken wat de thermometer laat zien als je hem in een glas koud water of in een glas warm water houdt. We leren dat je op de thermometer kunt aflezen of het buiten warm of koud is.

We maken een wandeling in de natuur en verzamelen allerlei herfstschatten. Van de bladeren maken we een mooie herfstslinger.

We onderzoeken manieren waarop voorwerpen vallen en de grond raken. Net als alle herfstzaden, zoals eikels en kastanjes, die uit de bomen vallen. We ontdekken dat sommige herfstzaden of voorwerpen snel vallen en andere langzaam vallen. Hoe komt dat? Wij zoeken het uit!

De herfst kan ook heel nuttig zijn, bijvoorbeeld voor de dieren. We onderzoeken dit, schrijven en tekenen op de ankerflap wat we allemaal te weten zijn gekomen en maken er filmpjes van. We laten u dit graag zien. De uitnodiging hiervoor volgt nog!

Ankerthema: Herfst in oma’s straat

Toen Pompom buiten was, is er iets op zijn hoofd gevallen. Hij weet alleen niet meer wat. Hij is bang dat het weer gebeurt. We bedenken allerlei oplossingen zodat Pompom toch naar buiten kan. Misschien heeft u thuis iets wat het hoofd van Pompom beschermt? Een helm, een paraplu, een doos of …?

We ontdekken hoe herfstbladeren en -zaden vallen en de grond raken. Een esdoornvruchtje dwarrelt heel zachtjes naar beneden maar een kastanje valt snel en stuitert op de grond. We experimenteren met allerlei voorwerpen en kijken wat er gebeurt als ze naar beneden vallen. Zo proberen we erachter te komen wat er op Pompoms hoofd is gevallen.